JAK MIERZYĆ POSTĘPY JĘZYKOWE U DZIECKA? DLACZEGO MOJE DZIECKO CHODZI NA ANGIELSKI A NIE ROBI POSTĘPÓW?

Rodzice stają przed trudnym wyborem. Muszą wybrać odpowiednią szkołę, przeszkoloną kadrę, sprawdzić metodę jaka dominuje na zajęciach. Zapewne wizualizujecie sobie swoje dzieci mówiące płynnie po angielsku. Nie zawsze jednak po kilku lekcjach a nawet kilkunastu lekcjach dziecko mówi czy rozumie angielski. W dodatku pytamyaaaa

 ,,czego nauczyłeś się na angielskim?’’ a dziecko mówi NICZEGO.

,,jak było na angielskim?’’ a dziecko mówi ,, NORMALNIE’’

,,co robiliście na angielskim?’’ a dziecko mówi ,, NIC’’

 Zaczynamy wtedy wątpić w to,że dziecko się czegoś uczy…

Problem jest taki, że pytanie, które zadajemy prawdopodobnie jest źle skonstruowane. 

Rodzicu, pytaj:

  1. W co bawiliście się na angielskim?
  2. Czy coś Cię rozbawiło?
  3. Która gra/ zabawa była najciekawsza?
  4. Co Dinozaur DEX robił na angielskim?

Zobaczysz, że dziecko zaskoczy cię odpowiedzią!

Możesz też dopytać ,, a może pobawimy się w domu w tą samą zabawę?’’

Pamiętaj, że najlepszą metodą jest metoda ruchowa. Oznacza, że pokazujemy słowa/wyrażenia całym ciałem. Dziecko, które czuje się na lekcji bezpiecznie, swobodnie, lubi osobę prowadzącą , czuje się akceptowane, świetnie się bawi – doskonale odnajdzie się w tej metodzie. Jeśli więc odpowiedź brzmi:

,,bawiliśmy się na dywanie’’ , ,,biegaliśmy do piosenki’’ – to dobre sygnały! Dlatego, że kurs zapewnia podstawowe warunki do rozwoju:

  • BEZPIECZEŃSTWO
  • AKCEPTACJĘ
  • RELACJĘ
  • BUDZI POZYTYWNE ODCZUCIA I EMOCJE
  • ZABAWĘ
  • RUCH

Pamiętajcie, że dzieci chłoną wiedzę. Bywają też jednak momenty tzw ,, silent period’’. Oznacza, że dziecko biernie przysłuchuje się lekcjom jednak nie ma jeszcze śmiałości by aktywnie uczestniczyć. To zupełnie normalne! Należy dać dzieciom czas i pozwolić oswoić się z zajęciami w odpowiednim dla nich czasie. Okres ten może trwać kilka tygodni a nawet miesięcy! Przyjdzie moment, że dziecko – które wcześniej było w silent period – nagle ośmieli się i nazwie wszystkie nowo poznane słówka i pięknie zaśpiewa piosenki z lekcji.

Co jest błędem?

Błędem jest proszenie ( a tymbardziej naciskanie) dzieci, by demonstrowały swoje umiejętności, których jeszcze nie posiadają. 

PRZYKŁAD: na przyjęciu urodzinowym prosimy dzieci, by przedstawiły się po angielsku i powiedziały ile mają lat. 

  1. Dzieci mogą czuć tremę, by używać języka przy ludziach, z którymi normalnie nie rozmawaiją po angielsku
  2. Rodzicu- czy sprawdziłeś w programie nauczania czy właśnie te zagadnienia były na kursie? Może akurat przerabiamy zwierzęta lub części ciała? Warto więc dokładnie sprawdzić materiał AKTUALNIE przerabiany, gdyż może okazać się, że dziecko nie przedstawi się i nie powie ile ma lat ale za to świetnie zaśpiewa piosenkę o częściach ciała. 

PRZYKŁAD:  prosimy dziecko by zamówiło obiad w restauracji na wakacjach a dziecko nie mówi nic.

  1. Czy dziecko w Polsce jest na tyle śmiałe i proszone przez nas by zamawiało posiłki?
  2. Czy rzeczy, które są w menu były przerabiane na zajęciach?

Bardzo ważne, by sprawdzać w dzienniku co aktualnie jest przerabiane na zajęciach. Używać tych samych struktur co lektor na lekcji. Zamiast wymyślać zdania po angielsku, chcąc ,, przepytać’’ dziecko, użyjmy tych samych co są na zajęciach.

Przykładowo, jeśli widzimy, że dziecko przerabiało temat związany z ubraniami i nauczyło się 6 ubranek, podczas ubierania użyjmy zdania i słowa z lekcji : 

,,I am wearing a T-shirt’’ (noszę koszulkę) , wskaż na buciki i powiedz ,, I am wearing …..’’ i pozwól dziecku dokończyć. Staraj się wplatać angielski w codzienne rytyny.

Można też dziecko ,, wziąć pod włos’’ i pokazać na buciki i powiedzieć ,, I am wearing a T-shirt’’ i poczekać aż dziecko nas poprawi 🙂 

Czasem może się zdarzyć, że dziecko nie chce odpowiadać rodzicowi po angielsku. To dlatego, że nie identyfikuje rodzica z tym językiem. NIe oznacza to, że dziecko nic nie umie. Oznacza, że nie jest to dla dziecka sytacja normalna, gdy rodzic używa języka obcego i czuje się onieśmielone lub zawstydzone. W klasie nauczyciel zawsze mówi po angielsku, do czego dziecko przywykło i tam prawdopodobnie nie ma oporów- bo identyfikuje osobę i miejsce z językiem obcym. 

Pamiętaj, że wyznacznikiem, że kurs językowy działa są także:

  1. podśpiewywanie piosenek w domu
  2. wplatanie języka angielskiego np ,, Jestem sleepy’’
  3. rozpoczynanie zdań po angielsku ,, It is a bułka’’
  4. uśmiech, gdy dziecko wychodzi z sali lekcyjnej

Życzymy jak największych sukcesów dla Waszych pociech! 

zajęcia język angielski