
Jak zdać maturę z języka angielskiego?
27 marca, 2022
Jak zmotywować dziecko do nauki angielskiego?
27 marca, 2022Nie jest niczym dziwnym, że nawet po kilkunastu latach nauki języka w szkole lub w domu nasz poziom mówienia ma się nijak do reszty wiedzy. Umiemy czytać, rozumiemy i piszemy skomplikowane zdania z najtrudniejszą gramatyką i z zastosowaniem wszystkich zasad – tymczasem w praktyce pojawia się problem z opowiedzeniem o wczorajszym wypadzie na miasto i opisaniem nowego samochodu. Najzwyczajniejsze mówienie o codziennych czynnościach urasta do rangi czegoś poza naszymi granicami – więc jak tą granicę przekroczyć?
Pierwszą rzeczą jaką należy zrobić jest szukanie przyczyn. W naszym przypadku przyczynami mogą być:
- Lęk i obawa przed pomyłką w wypowiedzi. Często strach przed mówieniem czegoś źle blokuje nas do swobodnego wypowiadania się.
- Ciągłe tłumaczenie zdań z języka angielskiego na polski. Zanim wypowiemy jakieś zdanie, musimy szybko przetłumaczyć je sobie w głowie. Przez to rodzą się zdania przeniesione zbyt dosłownie na język angielski, tworząc nieporozumienie.
Jak zatem zlikwidować blokadę mówienia?
- Przede wszystkim, zanim zaczniemy uczyć się płynnej mowy, otaczamy się językiem angielskim wokół nas. Zmieniamy język w telefonie i na komputerze na angielski, słuchamy ulubionych artystów, radia i filmów po angielsku. Innymi słowami osłuchujemy się z językiem i zanurzamy w nim w praktyce, a nie z książek.
- Uświadamiamy sobie prostą rzecz- w mówieniu ważne jest przekazanie informacji tak by zostać zrozumianym, a nie takby była ona w stu procentach poprawna. Dla wielu jest to dość oczywiste, jednak w praktyce część z nas odczuwa blokadę przed płynnym mówieniem z powodu popełnianych błędów i obawy przed zapomnieniem jakiegoś słówka. W takim przypadku szukamy po prostu prostszego sposobu na powiedzenie danej rzeczy, np. zamiast “ I am very occupied at the current moment” można po prostu powiedzieć “ I don’t have time now”.
- Zaczynamy ćwiczyć od prostych wyrażeń i fraz – np. “How are you?” i odpowiedzi, tak by tworzyć z nich rozmowę. Nauka poprzez powtarzanie gotowych wyrażeń w potocznym języku pomoże nam opanować podstawy języka od środka – poprzez przyswajanie struktur zdań i słów w konkretnym kontekście, tak jak u dzieci uczących się dopiero mówić.
- Nie tłumaczymy wszystkich zdań z języka angielskiego na polski. Kluczem do płynnego mówienia jest używanie tylko językaw którym się uczymy się mówić, czyli angielskiego. Jeżeli doszliśmy do momentu myślenia w danych języku, wówczas żaden problem z płynnym mówieniem nie może istnieć – osiągnęliśmy swój cel.
- Staramy się mówić wolniej. Dzięki temu zyskamy czas na zastanowienie się i będziemy popełniać mniej błędów.
- Zapisujemy się na kurs językowy, na którym głównie mówimy – np. kurs językowy w naszej szkole, gdzie lektorzy ,, ciągną za język”.